Fiat Brava
free counters

Montáž xenónov do svetlometov Brava/o, Marea so sebou prináša pár mínusov:

1. Xenóny prebliknú pri prepínaní stretávacích svetiel na diaľkové a späť
2. Pri prepínaní z diaľkových na stretávacie občas zhasnú
3. Otáčkomer a tachometer vyskočia na max a späť
4. Vymazávajú denné počítadlo kilometrov
5. Dilema či používať svetelnú húkačku alebo šetriť životnosť výbojok

a hneď aj niekoľko možností ich odstránenia:

Použitie kondenzátorov

Na prívodný kábel k výbojke stačí paralelne naletovať kondenzátor s kapacitou 4700uF/35V, vyrieši to preblikávanie a tým pádom predlžuje životnosť výbojok. Či to rieši aj ostatné mínusy, nieje odskúšané. Je dôležité zachovať polaritu a zapojiť Plus na Červený a Mínus na Čierny. V opačnom prípade kondenzátor vybuchne. Samozrejme nezabudnúť, že máme svetlá dve, t.z., že treba dva kondenzátory (na každú výbojku jeden kondenzátor)

Obrázok zapojenia
schema zapojenia

bx1abx1b

Použitie usmerňovacej diódy

Je tiež riešenie aj lacnejšie, len sa musí strihať drôt v pôvodných kábloch. Konkrétne pri relé diaľkových svetiel. Výhodou použitia diódy je, že nejde cez páčku taký veľky prúd, resp., že dióda presmeruje vysoký prúd mimo páčky na volante na relátko a páčka už nie je toľko zaťažovaná. Použiť možno diódu od 1A do 25A. Optimálne je použiť diódy od 6A do 15A. V prípade spätného použitia klasických halogénových žiaroviek, nieje potrebné diódu odstraňovať.

Obrázok zapojenia
schema zapojenia

bx2a

Tieto dva spôsoby úpravy, však riešia len prvé štyri body z piatich, pretože svetelná húkačka zapína diaľkové svetlá zároveň so stretávacími. Tým trpia najmä výbojky a podstatne skracujú ich životnosť. Preto existuje ešte jedno riešenie, ktoré vyrieši všetkých 5 bodov (nedostatkov), ktoré sú sprevádzané montážou xenónov.

Úprava zapojenia svetiel

Táto úprava je najideálnejšia, no ako býva zvykom aj tá najpracnejšia a vyžaduje si väčšiu zručnosť. Ide o sériu úprav v pôvodnej elektroinštalácií, pričom nieje potrebné prirábať žiadne súčiastky naviac. Podstatou tejto úpravy je prerušenie pôvodnej cesty a prepojenie s inou cestou.

V prvom rade treba nájsť hnedé relé diaľkových svetiel (to isté ako je v druhej úprave) a vytiahnuť z neho dva drôty. Modrý (pin 86) a šedý (pin 87a). Modrý drôt sa zaizoluje, nebude sa už používať a na jeho miesto sa pripojí šedý drôt.

obr1obr2

Teraz je potrebné odpojiť batériu a demontovať airbag, ktorý je priskrutkovaný zozadu dvoma skrutkami (imbus 5), volant (stredová matica, orech 24), plasty za volantom (3 krížové skrutky) a odklopiť plastového slimáka, ktorý je uchytený k páčkam na troch krížových skrutkách z čela.

obr3

Po povolení imbusu 5, ktorý je zospodu a sťahuje sponu okolo tyče riadenia a po odpojení všetkých konektorov vysunieme páčky ťahom k sebe.

obr4

Teraz treba prepojiť veľký sedem pólový konektor, čo je zvislo pod páčkou na svetlá

obr5obr6

Odskrutkovať štyri krížové skrutky z čela, zozadu to opatrne rozlupnúť a pomaly to rozoberať, aby bolo vidieť kde čo bolo, keby sa to rozpadlo úplne. Ale je logické, čo kam patrí, takže sa toho netreba báť.

obr7

Po rozobratí je treba prerušiť cestu, ktorá je nevyužívaná, je v miestach konektoru, ktorý sme prepojili a spojiť ju s cestou stretávacích svetiel. Na spojenie je dobré použiť medený uzemňovací pliešok.

obr8obr9obr9a

Týmto sa celá úprava končí, stačí všetko poskladať v opačnom slede demontáže a vyskúšať funkčnosť.

Veľa šťastných kilometrov

Zroje:
http://fiatmareaclub.com/
http://fiatbravo-bravaklub.sk/
http://www.fiatbravoklub.com/