Fiat Brava
free counters

Predslov

Zo zvyku z predošlých áut som sa už od kúpy auta hrabal na nete a hľadal články o diaľkovom ovládaní rádia. Úprimne, čakal som, že nájdem viacero spôsobov, no ledva som našiel jeden. Našťastie je tu možnosť zapojiť originálne DO, ktoré bolo vo výbave HLX (príp. ELX) u verzie Marea ako multifunkčný volant. Tento volant bol iba v prevedení štyroch ramien, čo sa mi spočiatku nepáčilo, ale po pretrvávajúcom probléme s otočným tlačidlom hlasitosti na rádiu, som sa rozhodol volant nakoniec vymeniť.

Zistil som, že nie všetky originálne rádiá sa dajú ovládať diaľkovým ovládaním. Vedia to iba Grundigy verzie H (High) okrem modelu AD182 H.
Verzie L (Low) a M (Medium) sa nedajú ovládať z volantu!

Čo som potreboval...

K tomu, aby bolo možné multifunkčný volant zapojiť bolo potrebné okrem samotného volantu s airbagom zohnať aj krúžok za ním, ktorý slúži ako premostenie vodivosti z volantu do elektroinštalácie (klaksón, airbag, tlačidlá na rádio). Kúpil som to spolu, aby som nemal problém s dopasovaním. Ďalej je potrebný mini ISO konektor s dvoma pinmi (samičkami) a necelý meter kábla (dá sa použiť dvojlinka na repro s priemerom cca 0.5mm).
Náradie: plochý skrutkovač, krížový skrutkovač, vidlicový kľúč, imbusové kľúče, račňa s nadstavcom, nožíky na vybratie rádia (keďže nemám vyťahovacie vidlice), orezávač, letovačka.

Demontáž

Ako prvé som odpojil batériu (vidlica ø10). Najlepšie odpojiť obidve svorky, kvôli airbagom, aby nezapísali chybu vodičovho vankúša a nezostala svietiť kontrolka na prístrojovke. Vybral som rádio pomocou príborových nožíkov, odpojil konektory a vybral von. Odskrutkoval som štyri skrutky (imbus 3), aby som mohol vybrať vrchnú časť stredového panela. Pokračoval som demontážou airbagu (dve skrutky na volante zozadu, imbus ø5), volantu (jedna matica, orech ø24), krytov za volantom (3 skrutky, krížový skrutkovač) a krúžku (3 skrutky, krížový skrutkovač).

Prepojenie airbagu

Asi najzložitejšie, ale vôbec nie ťažké, bolo prepojenie konektorov airbagu, ktoré sú od seba odlišné. Je viacero spôsobov. Ja som zvolil taký, aby bolo v budúcnosti možné vrátiť všetko do pôvodného stavu. Konektor na novom krúžku som rozobral plochým skrutkovačom, aby zostali len holé piny (samčeky) a tak isto aj konektor v aute, ktorý ide z RJ airbagov. Tam sú samičky. Potom už stačilo spojiť žltočervený vodič z nového krúžku s modrým v aute a zaizolovať. To isté som urobil aj so žltým vodičom z krúžku a hnedým vodičom v aute. Spojené a zaizolované vodiče som ešte raz oblepil izolačnou páskou dokopy.

Zapojenie mini ISO konektora

Mini ISO konektor sa skladá z troch farebne rozlíšených častí, ktoré sa dajú demontovať. Mne stačili dve časti a to žltá a zelená. Na piny (samičky) som napojil kábel naletovaním. Druhé konce káblu som naletoval na vodiče trčiace z krúžku, jeden je čiernofialový a druhý je šedý. Dôležité je, aby sa čiernofialový zapojil na pozíciu C8 a šedý na pozíciu C9 (viď obrázok)

Prepojenie DO s rádiom

V tejto fáze som mal všetko nachystané a kábel do rádia som mohol pretiahnuť zadnou stranou palubnej dosky k rádiu.

Spätná montáž

Krúžok, kryty za volantom, volant a vrchnú časť stredového panela som poskladal v opačnom slede ako som ich demontoval. Nakoniec som zapojil rádio a batériu. Plný očakávania som zapal rádio a vyskúšal funkčnosť diaľkového ovládania.

Ovládanie

Ľavým tlačidlom sa ovláda hlasitosť. Tlačidlami + a - sa volí úroveň hlasitosti a tlačidlom MUTE sa hlasitosť vypína. Pri počúvaní CD mi MUTE skladbu zastaví (pauza).
Pravým tlačidlom sa ladia stanice automaticky, t.j. krátkym stlačením tlačidla + alebo -. Ak by som chcel stanicu naladiť ručne, treba stlačiť a podržať pár sekúnd tlačidlo + alebo - a na displeji sa zobrazí MAN a aktuálna frekvencia. Tlačidlom MODE sa volí buď rádio alebo mechanika (MC, CD, CD-menič). Neviem ako pri kazetových mechanikách, ale pri CD sa krátkym stlačením tlačidiel + a - prehadzujú jednotlivé skladby. Dlhým stlačením (podržaním) sa posúva aktuálna skladba.

Záver

Človek si na túto funkciu rýchlo zvykne, je to jednak bezpečnejšie pri šoférovaní a jednak sa nemusí jedovať s nastavením hlasitosti otočným tlačidlom, ktoré väčšine z nás, čo sme si Grundigy nechali, blbne. A inak ako som spomínal na začiatku, nieje ten volan až taký škaredý.

001
001
002
002
003
003
004
004
005
005
006
006
007
007
008
008
009
009
010
010
011
011
012
012
013
013
014
014
015
015
016
016
017
017
018
018
019
019
020
020
021
021
022
022
023
023
024
024